Selvsalg

Selvsalgspakker >
Den fulde pakke >
En guide til selvssalg >

Har du spørgsmål?
KONTAKT OS HER

EN GUIDE TIL SELVSALG

– overvejelser inden beslutningen om selvsalg tages.

Har du mod på et selvsalg, kan der være mange penge at spare i ejendomsmæglersalær. Ofte op til 40.000 kr. Det er dog vigtigt, at du gør dig nogle overvejelser, inden du vælger selvsalg, hvis du ikke allerede har en køber på hånden.

  1. Bor du i et område, hvor der er lange liggetider, det vil sige, hvor det kan være svært at sælge, kan det være en rigtig dårlig idé, at fravælge ejendomsmægler. Årsagen er, at ejendomsmægler typisk vil have bedre muligheder for at markedsføre din bolig en du selv har.
  2. Haster boligsalget? Hvis det haster, kan det også være en idé at tilvælge ejendomsmægler. Igen er det fordi, at ejendomsmægler typisk har mulighed for at nå ud til en bredere køberskare.

Når du har besluttet dig for, at du ønsker at sælge din bolig som selvsalg, skal du igang med at have annonceret din bolig. I den forbindelse skal du have skaffet en række oplysninger, som du skal oplyse potentielle købere om.

1. Salgspris

Når et ejendoms pris skal fastsættes, sker det ofte af en ejendomsmægler, der er særligt uddannet til det. Når du ønsker at handle ved selvsalg, skal du betale ejendomsmægleren for at lave en vurdering af dit hus. Det vil typisk koste mellem 5.000 kr. og 10.000 kr. Er der mange ejendomme til salg i dit nabolag, kan du også også selv forsøge at prisfastsætte. Du skal i så fald se på de andre huses stand samt deres m2 pris. Vi anbefaler dog, at man overvejer at bede en ejendomsmægler vurdere, da det vil minimere riskoen for, at du kommer til at sælge for billigt, eller for dyrt og risikere at skulle betale tilbage.

Vi har et godt samarbejde med ejendomsmæglere i hele landet, og vil som regel kunne anbefale en.

2. Størrelse og plantegning

Købere vil gerne vide, hvor stor boligen er. Boligens størrelse fremgår af BBR, som kan rekvireres ved den kommune, som boligen er beliggende i. Du kan også finde den HER.

Læs BBR nøje igennem. Hvis den ikke harmonerer med de faktiske forhold, anbefaler vi, at du får den berigtiget. Du skal tjekke, om alle bygninger på grunden er registeret og om alle badeværelser og toiletter er registerede. Står kælder anført som lovlig beboelse selv om den reelt set er ulovlig, skal dette også berigtiges.

Bliver BBR ikke berigtiget vil køber formentligt tage forbehold for, at det bliver berigtiget. Handler køber uden rådgiver, og det dermed ikke bliver opdaget, kan man som sælger efterfølgende blive mødt med et krav fra køber. Vi har selv ført sager for købere og vundet dem, så vi ved, hvor vigtigt det er, at der opgives rigtige oplysninger. Kontakt os for snak om der er behov for berigtigelse af din BBR, hvis du er usikker.

Mange købere vil også gerne se en plantegning over huset. Der findes flere programmer på nettet, hvor man kan lave plantegninger. Det kan være en god idé at måle rummene – og husk at skriv, at der er tale om en vejledende plantegning. Flere af vores klienter har anbefalet appen MagicPlan, der dog alene virker på iPads og iPhones.

3. Månedlige omkostninger

Uanset om der er tale om en ejerlejlighed, en villa, et rækkehus, et fritidshus eller en andelslejlighed, vil der nogle månedlige omkosninger. Det er alle de omkostninger, der er forbundet med at eje boligen. Hvis du bor i en ejerlejlighed eller en andelsbolig kender du formentlig dine udgifter. Bor du i hus, skal du derimod have regnemaskinen frem. Du skal have følgende udgifter med;

  • Fællesudgifter til grundejerforening
  • Bidrag til antenneforening eller hybridnet
  • Bidrag til fællesanlæg og privat vej
  • Kommunal ejendomsskat (grundskyld)
  • Ejendomsværdiskatten
  • Renovation, skorstensfejning og rottebekæmpelse
  • Ejendomsforsikring

Forbrugsudgifter indgår ikke, da det er udgifter, der er forbundet med at bo i boligen og ikke at eje den. 4. billeder

4. Billeder

Billeder er selvsagt vigtigt ved selvsalg, da det er billederne, der skal lokke eventuelle købere ud og se din bolig. Vi har nogle tips til dig;

  • sørg for at brug et ordentlig kamera – har du ikke et, så se om du kan låne dig frem.
  • Sørg for at der er ryddet pænt op. Har I mange ting, så overvej at fjern en del af det, – det må for alt i verden ikke se rodet ud.
  • Køb blomster og tænd stearinlys
  • Tag billeder uden for, hvis der er have og fra altanen, hvis der er altan. Forår og sommer er naturligvis de bedste tidspunkter at tage billeder på. Vil du sætte huset til salg om vinteren, men ved det allerede om sommeren, så tag billederne der og brug dem.
  • Er der pejs, så tænd op i den
  • Hvis muligt så tag billeder af personer i huset, der hygger sig og laver dagligdags ting. For eksempel forældre og børn, der bager boller. Det vil give liv til billederne og køber vil nemmere kunne se sig selv i det.
  • Tag billeder om dagen mens der er lyst uden for. Er der en speciel belysning uden for, så bør vises frem, så tag også gerne natbilleder. Billederne indenfor bør dog altid tages om dagen.
  • Sørg for at tage flere billeder af hver af opholdsrummene, og badeværelset. Mindre værelser behøver du kun tage et billede af. Du bør maks have 10-12 billeder, så sørg for at vælge de billeder, der præsenterer din bolig bedst.
  • Udlad at zoome ind, når du tager billeder – det vil blot få rummet til at virke mindre – og det vil oftest ikke være positivt for en køber.

5. Præsentation

Lav en fair men sælgende præsentation af boligen. Lad være med at skrive, at der er tale om en liebhavervilla, hvis det er et helt almindeligt standard parcelhus. Pointen er at tilstrække de rigtig købere, der er interesseret i lige netop et hus som jeres.

Sørg for at fremhæv de gode ting i overskriften, da det er den, der skal få købere til at ville læse mere. Er der en fantastisk udsigt? En have med mange muligheder? Et nyt badeværelse eller nyt og lækkert køkken?

Kodeordet er altså – fremhæv de gode ting, men lad være med fremstille boligen på en måde, som den ikke kan bære.

6. Upload boligen på en selvsalgsportal og/eller facebook

Når du har billeder, tekst og oplysninger om boligen på plads, er det tid til at få boligen online. Har du en ejerlejlighed i København, Aarhus, Odense eller Aalborg, kan det være nok, blot at ligge den på facebook og bede din venner dele den. Der er også forskellige grupper på facebook, hvor man kan ligge boligen op. Er du i tvivl om, hvordan man gør, så kontakt os gerne.

Ligger din bolig i et område, hvor den gennemsnitlige liggetid er over 100 dage, kan det være en idé også at gøre brug af en af de mange portaler som ligger på nettet, hvor man kan ligge sin bolig op.  Gennemsnitsprisen ligger ca. på 500 kr. om måneden. Vi anbefaler, at man bruger en tjeneste, der tilbyder sælger adgang til informationer om, hvor mange klik, der har været på boligen. Får du ikke mange klik, bør du løbende redigere din tekst og prøve at bytte lidt rundt på billederne. Du bør vælge det billede, som præsenterer din bolig bedst som det første billede. Er der tale om en villa, så overvej at brug et billede af boligen udefra. Husk også at del din annonce på facebook og bed dine venner dele. Jo flere der ser den, jo bedre er det.

7. Fremvisninger

Når boligen er lagt online, skulle det gerne være sådan, at du får henvendelser potentielle købere, der ønsker at se din bolig. Sørg så vidt muligt for at lægge fremvisningerne mens der er lyst, da det ofte giver det bedste indtryk af boligen. Derudover er det meget vigtigt, at der er ryddeligt og rent. Køberne skal gerne kunne se sig selv i boligen. Tænd nogle stearinlys og køb nogle blomster. Lav også gerne en kop kaffe og stil lidt nødder eller snacks frem. Det giver alt sammen en god stemning og er med til at få køberne føle sig hjemme – en følelse som er helt afgørende for, om de ønsker at købe eller ej.

Du skulle nu være godt på vej til at sælge din bolig som selvsalg. Har du nogle spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte en af vores boligadvokater, der alle har stor erfaring med selvsalg.

KØBER FUNDET – HVAD SÅ?

Når du har fundet en interesseret køber, så skal du aftale endelig pris og overtagelsedag. Når det er på plads, er du næsten i mål med dit selvsalg. Det eneste der så mangler, er papirerne. Kontakter du os, så hjælper vi dig helt i mål.

Vi indhenter alle relevante dokumenter, og laver en købsaftale. Vi varetager kontakten med købers rådgiver, og med din og købers bank. Når du har en køber, er sidste skridt for dig at underskrive at den endelige købsaftale. Stort set alt andet tager vi os af.